Transalpina este cel
mai inalt drum rutier din Romania si chiar din intregul lant al
Muntilor Carpati, atat din tara cat si din afara ei, atingand altitudinea maxina
de 2145m in Pasul Urdele.
Soseaua
traverseaza Muntii Parang de la Nord la Sud , fiind
paralela cu Valea Oltului si Valea Jiului aflandu-se intre acestea.
Cu toate ca Transalpina este mai
frumoasa, mai inalta si mai veche decat Transfagarasanul
, este mai putin cunoscuta pentru ca, cu toate ca este
catalogat drum national (DN 67c partial) si figureaza pe toate
hartile, nu a fost asfaltat niciodata pana in anul 2009. Atunci a inceput
modernizarea sa pe o distanta de 148 km, intre Sebes (jud. Alba) si Bengesti
(jud. Gorj). La inceputul lunii august 2011 peste 98% din soea era deja
asfaltata si se preconizeaza ca intreaga Transalpina va fi asfaltata si
modernizata pana la finele anului 2011.
Transalpina a fost construita de armatele romane (in timpul
razboaielor cu dacii) in drumul lor spre Sarmisegetuza, pavata cu piatra de
Regele Carol al II-lea dupa 1930 si reabilitata de nemti in al doilea razboi
mondial dupa care a fost data uitarii… Faptul ca a fost uitata si a devenit un
drum greu de parcurs, a ajutat Transalpina sa-si pastreze neatinsa salbaticia si
farmecul aparte pe care putine locuri din tara il mai au. Este printre putinele
drumuri din Romania pe care se poate ajunge cu masina pana la nori si chiar mai
sus…
Exista
si o legenda care spune ca , la sfarsitul sec. XVIII
si la inceputul sec. XIX, fiecare familie de localnici a participat la
construirea unei portiuni din acest drum, in functie de posibilitatiel fizice si
financiare.
Inaugurarea Transalpinei s-a facut in primele
zile ale anului 1938 de catre regele Carol al II-lea la Poiana
Sibiului. Pe atunci, drumul era considerat o mare realizare tehnica, cu rol
economic, strategic si militar. Se spune ca, aproximativ 200 de localnici din
Jina (acum in jud. Sibiu), insotiti de preotul satului, au luat drumul bejaniei,
traversand muntii pe “Poteca Dracului” (o carare prapastioasa pentru cai,
folosita de pastorii din Marginimea Sibiului sa isi treaca turmele in Oltenia)
si stabilindu-se in localitatea Corbii de Piatra (acum in jud. Arges). Se pare
ca asa se explica de ce locuitorii din Marginimea Sibiului si cei din loc.
Novaci, Voideeni si Babeni, au aceleasi costume nationale, traditii si ocupatii
(pastri), fiind cunoscuti ca “ungureni”.
Transalpina, denumita si “Drumul
Regelui” , face legatura intre
Transilvania si Oltenia, si este cel mai inalt drum din tara (peste 2000m alt)
care poate fi traversat cu masina. Soseaua porneste din Jina si coboara pe o
distanta de 7 km pan la Sugag, apoi incepe urcusul. Dupa cativa km se ajunge la
barajul Tau si apoi Oasa. Transalpina continua traversand partea stanga a
Barajului Oasa, mergand apoi pana la Obarsia Lotrului, iar de acolo, aveti mai
multe optiuni: la stanga spre Brezoi (cca 60km) trecand pe langa Lacul Vidra si
statiunea Voineasa, la dreapta spre Petrila (28km) sau tot inainte pentru a
continua “Drumul Regelui” spre Novaci, de unde incepe adevaratul drum alpin cu
serpentine si locuri magnifice precum: Stefanu, Carbunele, Muntinu,
Urdele.
Forum unde comentam cu placere
Va recomandam sa mai cititi
si:
Plaje
Cele mai frumoase plaje din
Croatia
Vacanta de vara pe litoralul
Bulgariei
8 plaje de vis pe litoralul
Spaniei
Sejur in Insula Afroditei
Litoralul Romaniei – 7
destinatii de vacanta
Top 8 plaje pe Coasta de
Azur
Top plaje uimitoare si
secrete ale Europei
Litoralul Croatiei o
alegere estivala perfecta pentru familii cu copii
Europa
Belgrad, o vizita prea
scurta
Obiective turistice in
Polonia
Hoteluri de lux in
Anglia
Hoteluri de lux in
Italia
Castele si alte atractii
turistice in Scotia
Orase si hoteluri de lux in
Franta
Venezia sau despre miturile
care nu pier
Top 10 obiective turistice
in Roma (Lazio, Italia)
Evenimente si locuri inedite
in Italia
Top 10 obiective turistice
in Londra
Top 10 destinatii de familie
Obiective turistice in
Paris
7 atractii turistice in
Franta
Jurnal de vacanta –
Olanda
Jurnal de calatorie – in 4
tari din Europa