Copilul ar trebui să știe cum și de ce să sune la 112 de la aproximativ 4 ani. Experții explică cum să începi conversația cu cel mic…
Definiește clar o urgență
Copilul tău știe probabil despre pompieri, polițiști și salvare/ambulanță. Dar există un ajutor comunitar pe care probabil nu îl cunosc încă: dispecerul 112. Copiii de până la 3 ani au sunat la 112, salvând un părinte sau un alt îngrijitor. Spune-i copilului că 112 este un număr de telefon special pe care trebuie să îl apelezi în caz de urgență. Dă-i exemple clare despre momentul în care ar trebui să sune la 112, cum ar fi dacă există un incendiu sau dacă un membru al familiei este bolnav și are nevoie imediat de ajutor.
Chiar și unii adulți au probleme să-și dea seama dacă apelarea la 112 este potrivită, deci este mai mult decât probabil ca și un copil mic să o facă. Vorbește-i despre ce este o urgență – un incendiu, o persoană care este leșinată (care nu se poate trezi când o scuturi sau țipi tare), un străin nedorit în casă – fără să-ți sperii copilul!
Explică-i că acestea nu sunt lucruri care se întâmplă în fiecare zi și că rareori se întâmplă sau deloc, dar trebuie să știe ce să facă în cazul în care se întâmplă ceva de genul unuia dintre aceste scenarii.
Definiește clar ce NU este o urgență
În mod clar, o urgență nu este un animal de companie pierdut sau o tăietură care necesită un bandaj, dar un copil poate avea probleme în a le diferenția.
Când ai dubii, spune-i copilului să ceară ajutorul unui adult, dar, dacă nu există unul în preajmă, probabil copilul are o urgență pe mâini.
Explică-i că, dacă o persoană sună la 112 și nu este o urgență adevărată sau este o glumă, ar putea avea probleme, dar nu speria copilul astfel încât să nu sune la 112 dacă este necesar.
Explică-i cum să utilizeze telefonul
Păstrează un telefon într-un loc consistent în casă, astfel încât preșcolarul / copilul să știe exact unde să îl găsească. Dacă telefonul mobil trebuie deblocat, asigură-te că acel cod este simplu. Descoperă cel mai simplu mod de a apela 112 (poți folosi o tastă rapidă pentru asta) și învață copilul cum să o facă. Agață un ghid vizual pas cu pas la nivelul ochilor copilului lângă telefon pentru a-i reaminti ce trebuie să facă.
Ajută-l să-și amintească informații importante
În mod ideal, copilul ar trebui să cunoască numărul și adresa de acasă, numele și prenumele fiecărui membru al familiei. Întrebări tipice la care ar trebui să se aștepte să răspundă:
Ce s-a întâmplat?
Unde locuiești?
Cine are nevoie de ajutor?
De ce are nevoie de ajutor?
Există un adult care să te ajute?
Respiră adultul?
Joacă un rol de urgență
Te poți preface că ai nevoie de ajutor și poți cere copilului să sune la 112 folosind un telefon de jucărie. Practica și prefacerea vor pregăti mai bine copilul pentru a face față unei urgențe reale.
4 sfaturi de parenting corect care te pot ajuta in meseria de parinte:
Copilul meu nu ma asculta – sau despre cum setam reguli care sa fie respectate
Comunicarea nonverbala te poate face un parinte mai bun: cateva aspecte pe care trebuie sa le stii
Cand esti inconjurat doar de ‘experti’ in parenting: ganduri si morala
5 calitati pe care sa i le cultivi copilului tau