Cine spune ca e usor, ca-i floare la ureche sa te muti de la un job la altul, sau minte sau nu stie ce spune. Prima zi la noul loc de munca este foarte stresanta, dar de cele mai multe ori si foarte interesanta. Se spune ca prima impresie conteaza foarte mult si in majoritatea cazurilor chiar asa si e. Primul contact cu oamenii, cu atmosfera de la birou, cu locurile iti pot oferi niste informatii foarte pretioase pentru mai tarziu, cand vei fi “de-a lor”.
Pe de alta parte, iti vine greu pentru ca nu cunosti pe nimeni, te simti complet “pe din-afara” atunci cand noii colegi discuta intre ei, te pierzi pe holuri, stai si astepti stanjenita sa vina sa te prezinte prin birouri persoana care a fost desemnata sa faca acest lucru. Mai mult de atat, de cele mai multe ori, in prima zi ti se spune ca inca nu ti s-a amenajat un birou al tau, un computer unde sa lucrezi, ca nu ti se da inca ceva de facut. Din aceasta cauza te afli si in situatia penibila de a imparti biroul cu altcineva sau de a sta pe scaunul unui coleg, privind la ceilalti cum se agita si isi vad de treaba.
Nu suna prea bine, nu-i asa? Iar daca e prima data cand treci prin asa ceva, toate aceste senzatii devin si mai greu de suportat. Dar nu este cazul sa te lasi coplesita. Exista multe trucuri care te pot ajuta sa-ti faci o carte de vizita impecabila inca din prima zi.
Generalitati despre prima zi
Cum spuneam, prima zi nu e, de regula, una de munca, ci una de acomodare, contact si informare. Iti vei cunoaste colegii, superiorii, te vei familiariza in mare cu structura firmei, cu regulile interne, vei primi raspunsurile la cele mai multe dintre intrebarile pe care le pui. E important sa fii calma si rabdatoare si nu uita ca este esential sa faci o impresie buna de la bun inceput, pentru a nu fi izolata din start. Incearca sa nu te in- carci cu cifre, numere, informatii – selecteaza ceea ce este cu adevarat important, pentru ca, oricum, la sfarsitul zilei vei avea memoria atat de incarcata, incat nu-ti vei aminti nimic.
Cunoaste-ti colegii
Este primul lucru pe care trebuie sa-l faci: fa cunostinta cu noii colegi si sefi. Incearca sa le retii numele si functiile. Poti chiar sa ceri o lista cu numerele de telefon sau cu interioarele unde ii gasesti. Daca dupa o saptamana nu stii cum ii cheama, poti sa ai probleme – astfel de greseli se iarta in prima zi, insa dupa aceea se taxeaza.
Nu confunda amabilitatea cu prietenia
In general, prima persoana de care te apropii e cea care iti este ghid in prima zi. Atentie insa: nu te astepta la prea mult de la aceasta persoana fiindca, oricat de draguta este cu tine, acesta e doar jobul ei. Nu inseamna ca-ti este si prietena.
Nu face pe savanta
Performantele de care esti capabila le poti arata mai tarziu. In aceasta faza conteaza sa pari motivata, atenta si interesata de cum merg lucrurile la noul tau loc de munca. In plus, nu este cazul sa iti faci dusmani sau reputatie de infumurata inca din prima zi. Asa ca evita fraze de genul: “De ce faceti voi lucrurile asa? Eu stiu o modalitate mai buna si mai usoara de a le rezolva!”.
Sistemul de lucru
Deschide ochii si urechile. Sistemul de lucru este cel mai important. Trebuie sa inveti cum se lucreaza si cum se comunica in firma. Observa cu mare atentie care sunt regulile pe care toti le urmeaza in mod tacit. Acest lucru te va ajuta sa-ti dai seama ce trebuie sa ajustezi in comportamentul tau pentru a te incadra inca de la inceput in regulile firmei.
Codul vestimentar
Pentru a te integra fara dificultate in firma trebuie sa cunosti codul vestimentar al acesteia. Cum se imbraca ceilalti colegi? Exista o lege nescrisa a vestimentatiei? Daca ai nelamuriri, intreaba un coleg sau la Departamentul de Resurse Umane. Nu e o rusine, dimpotriva, iti va fi apreciat efortul de integrare.
Programul de lucru
Uneori, la angajare ti se spune clar care este programul de lucru, insa apoi constati ca angajatii vin sau pleaca la alte ore decat ti s-a comunicat tie.
Nu te lasa influentata de colegii care vin si pleaca dupa un program numai de ei stiut. Incearca sa te orientezi care sunt orele de venire si de plecare agreate de sefi. In pri-mele luni nu face greseala sa pleci prima din birou.
Evita confesiunile
Repereaza cat mai repede persoanele care iti pot deveni aliate. Nu te speria daca la inceput colegii sunt rezervati fata de tine. Esti noua si de cele mai multe ori ei sunt deja impartiti pe “bisericute”. Chiar daca sesizezi care sunt “cluburile” de prieteni, evita sa inclini spre un grup sau altul.
Poarta-te amabil si prietenos cu toti. Vor exista persoane care vor incerca sa te traga de limba, sa le spui povestea ta, cine esti, cum esti, ce-ai facut, cum ai facut etc. Fii rezervata, nu salbatica. Raspunde la intrebari fara a da prea multe amanunte si incearca sa intorci discutia in favoarea ta. Ideea este ca ei sa afle despre tine strictul necesar, iar tu despre ei – cat mai multe. Confesiunile nu se fac niciodata in prima zi.
Citeste si: