Traim intr-o lume in care prejudecatile legate de felul in care aratam ne
dicteaza adesea pasii pe care ii urmam in ceea ce priveste crearea unui stil
personal. Ne cramponam in permanenta de imagini inselatoare pe care marile case
de moda sau marii producatori de cosmetice ni le servesc fara drept de apel,
obligandu-ne practic sa ne construim aspiratiile de gasire a propriei feminitati
in ipostaze care, de cele mai multe ori, nu ne reprezinta decat partial. Una
dintre cele mai des intalnite prejudecati, care afecteaza foarte multe supereve,
este cea legata de silueta.
Evident ca toata lumea isi doreste un corp frumos si sanatos, insa, din
pacate nu toti ne nastem croiti dupa niste standarde perfecte. Si daca o
definitie a sanatatii este usor de dat, una a frumusetii, in schimb, e foarte
dificil de gasit. De aceea, nimic mai usor pentru creatorii de moda, spre
exemplu, decat sa inventeze niste criterii aproape inumane pentru a defini
frumusetea la superlativ. Asa se face ca, desi majoritatea femeilor au o
inaltime sub 1,70, modelele trebuie sa aiba neaparat mai mult decat atat. La fel
se intampla si cu celebrul criteriu 90-60-90, pe care prea putine supereve il
indeplinesc. Mai nou, designerii prefera modele despre al caror fizic de tip
androgin iti vine sa te intrebi caror criterii de frumusete mai corespunde. Cert
este ca ne-am obisnuit sa traim intr-o lume plina de prejudecati construite abil
de niste oameni ale caror interese depasesc, de la un punct incolo, intentia de
a crea si de a promova frumosul.
In ultima vreme insa, in mod paradoxal, putem constata si un fenomen invers,
de promovare a unor campanii care sustin renuntarea la tabuuri legate de
complexele fizce sau de alta natura. Este suficient sa ne gandim, spre exemplu,
la campania publicitara sustinuta de Dove, de
promovare a imaginii „femeii reale”.
Cea mai recenta campanie de acest gen este cea a revistei „V
magazine”, care si-a dedicat numarul din ianuarie 2010
rasturanarii prejudecatilor care leaga frumusetea de femeile slabe. Numarul,
intitulat sugestiv „The Size Issue”, propune
cititorilor un alt fel de perceptie a frumusetii. Toate modelele care au pozat
pentru pictorialul realizat de fotograful norvegian Solve Sundsbo, au dimensiuni
care depasesc cu mult pe cele standard, ale modelelor pe care ne-am obisnuit sa
le vedem pe podium sau in reclame. Scopul pictorialului este, evident, de a
arata ca frumusetea si feminitatea nu sunt sinonime cu dimensiunile anorexice.
Femeile reale sunt acestea, nu cele pe care le vedem pe podium, par sa
sugereze redactorii de la „V magazine”, cu atat mai
mult cu cat modelele XXL nu s-au sfiit sa pozeze in tinute ale unor case de moda
celebre, precum Gucci, Dolce&Gabbana sau
Agent Provocateur.
Sa fie oare acesta inceputul detronarii suprematiei modelelor „skinny” ? E
greu de crezut ca peste noapte, toata lumea isi va schimba conceptiile (fie ele
artificiale sau nu) despre frumusete, cu atat mai mult cu cat lumea modei este
inca dominata de simboluri precum Kate Moss, care
declara cu nonsalanta ca nimic nu te face sa te simti mai bine ca femeie, decat
sa fii slaba.
Poate ca 2010 nu va fi neaparat anul superevelor XXL, insa, in mod cert, dupa
primele semne, are toate sansele sa devina un an al daramarii prejudecatilor
multor designeri in ceea ce priveste legatura dintre silueta si frumusete.
placere